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escultura: „Sade era una mujer“ por Itziar Bilbao Urrutia.

Posted by analaura

10 Feb 2013 — No Comments

Posted in escultura, Texts

ESCULTURA :
SADE ERA UNA MUJER
Texto de Itziar Bilbao Urrutia .

„The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House.“
– Audre Lorde, „Sister Outsider“ – The Crossing Press Feminist Series (1984).

Recuerdo la versión primera de esta pieza, que vi, creo recordar, un verano en Arteleku a principios de los noventa. Entonces se titulaba Fuck Men. Esta prenda de lencería, precaria pero desafiante, estirada al máximo de su elasticidad sobre el vacío de una palangana, me hizo sentir en la presencia de un arma ofensiva: un tiragomas, una honda, una catapulta improvisada. Me alegro de que no siguiéramos el ejemplo de las que nos precedieron, y decidimos no quemar nuestros sujetadores. Por el contrario, inventamos nuevos usos y con ello, nuevas lecturas sobre su función, siempre cargada de simbolismo. Porque aún nos hallábamos divididas entre el deseo de demostrar que todo cuanto puede hacer un hombre, una mujer puede hacerlo y a menudo, nos repetíamos , mejor. Oscilábamos sin acabar de decidirnos, entre este manifiesto desafiante y la aquiescencia de la muñeca pornificada.

No me extraña que esa pieza de lencería, estirada precariamente sobre un cuenco de plástico, pareciera a punto de partirse en dos. Estábamos en esa edad donde todo parece nuevo y todo parece posible, pero fuerzas mayores, más antiguas que tú, te han adjudicado un papel justificado por la propaganda que nos aseguraba que la biología es un destino innegociable. Como esa Sade hipotética que protege sus placeres tras un seudónimo de hombre, las herramientas de la casa del Amo son, ignorando el consejo de Audre Lorde, convertidas en armas capaces de desmantelar hasta los cimientos.

La escultura *Sade Era Una Mujer descubre su identidad bajo el pseudónimo masculino y se revela armada hasta los dientes por esas mismas herramientas del hipotético Amo, que en sus manos se convierten en armas ofensivas: la palangana, el sujetador, los clavos de mártires vírgenes inmoladas.

„Solo hay dos momentos en nuestras vidas en que abandonamos por completo cualquier preocupación por nuestro aspecto físico: cuando estamos sumergidos en el abismo de la depresión, o a las puertas de la muerte“, dice Linda Grant en The Thoughtful Dresser, un ensayo dedicado a desbancar el mito de la ropa y la moda como algo superfluo, carente de una utilidad teórica, filosófica, política. Existe una larga historia de la indumentaria como arma de control social.

Esta es una pieza surgida de las expectativas burladas a la dictadura de la costumbre: estos son tus instrumentos de trabajo, tu destino como vasija receptora de todo cuanto los demás deseen volcar en ella: restos de comida, insultos, andrajos de siervo agradecido…

La lluvia monótona de años y años de fluidos corporales.

En sus diferentes versiones – ensayo, foto, escultura-, esta pieza revisitada regresa como una nueva venganza de la mujer que se revela contra la limitación de los roles tradicionales, pero aun turbadoramente vigentes, asociados con su género: esposa o cortesana. Todos los objetos y especialmente, las prendas, están cargadas de significado, pero no es uno, único, sino muchos y cambiantes con el tiempo. Hijab, sostén, liga estranguladora, tirachinas ofensivo, objeto de opresión y de defensa, de venganza, de sumisión o rebeldía… Las lecturas son tantas como las culturas que las cobijan. Podemos quemar nuestros sujetadores, pero los significados que les imbuimos, evolucionan con los deseos y temores de cada generación.
Sade Era Una Mujer, un vez más, utiliza sus propias armas. Use your guns**.

Londres, 10 de Febrero, 2013.

*Escultura presentada por primera vez en Arco´13 con la Galería Moisés Pérez de Albeniz, Madrid.
**USE YOUR GUNS. Título del libro monográfico CHARTA sobre Ana Laura Aláez con la entrevista del comisario Agustín Pérez Rubio y texto del artista Txomin Badiola.
Ver “shop” en la web.

Itziar Bilbao Urrutia es artista, escritora y pornografa. Es creadora de The Urban Chick Supremacy Cell y escribe el blog Lenceria Femenina. Trabaja y vive en Londres.

ENGLISH VERSION

SCULPTURE:
SADE WAS A WOMAN.
Text by Itziar Bilbao Urrutia.
“The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House.”
– Audre Lorde, “Sister Outsider” – The Crossing Press Feminist Series (1984).

I remember this sculpture’s first version, that I saw, I think, at Arteleku in the early 90’s. Then, it was called Fuck Men. This fragile lingerie item, stretched over the mouth of a plastic basin to the limits of its elasticity, made me feel that I was in the presence of an offensive weapon: a catapult, a sling, an improvised hurling device. I’m glad we never followed the example of our predecessors and decided not to burn our bras. On the contrary, we invented new uses for them and with these, new readings about their function, always charged with symbolic meaning. We were still divided by a desire to prove that everything a man can do, a woman can too, and even better, we  claimed defiantly. We oscillated, undecided, between this brave manifesto and the acquiescence of the pornified doll.

I’m not surprised that this piece, painfully stretched over a plastic abyss, looked as if about to snap. We were an age when everything seems new and pregnant with potential, but major forces, much older than us, had already given us a role supported by propaganda that claimed that our biology was our non-negotiable destiny. Just like that fictional Marques of Sade in Alaez´s text, who protects her world of pleasures under a male pseudonym, the Master’s tools are, ignoring Andre Lorde’s advice, turned into weapons capable of dismantling the house to its very foundations.

The sculpture * Sade Was a Woman discovers her identity while operating under a male persona, revealing herself armed by the tools stolen from that no less fictional Master. In her hands, they become battle weapons:  the household plastic basin, a bra, the nails that pierced the flesh of martyred virgins.

„There are only two moments in life when we lose all interest in our physical appearance: when we are depressed, or when we are at the doors of death“, wrote Linda Grant inThe Thoughtful Dresser, an essay dedicated to denounce the myth of fashion as a shallow pursuit, an interest with no theoretical, philosophical or even political value. There is a long history of costume and apparel as a very effective form of social control.

This is a work born from ignoring the dictatorship of tradition: these are your working tools, your destiny as basin, as vessel where all expectations pour in: food scraps, insults, rags given to grateful servants…The dull rain of years and years of bodily fluids.

In its different incarnations, -as essay, as photograph, as sculpture-, Sade Was a Woman is revisited to become a woman’s vengeance against the limitations of traditional roles, still so prevalent, associated to our genre: either whore or wife. Every object, but specially clothes and garments, are brimming with meaning, not one, but manifold, changing through time. Hijab, brassiere, strangling girdle, catapult; objects of oppression and defense, of grudges, of rebellion or submission… There are as many possible readings as there are societies that use them. We can burn our bras, but the symbolism will carry on evolving, along with the desires and fears of each generation. Sade Was a Woman, once again, uses her own guns.

London, on the 10th of February, 2013.

*This sculpture, exhibited for the first time, can currently be seen at ARCO ’13 Art Fair, with Moisés Pérez de Albéniz Gallery – Madrid.

**Use your guns . This alludes to the book about Ana Laura Aláez, published by CHARTA, of the same title. It includes and interview by art curator Agustín Pérez Rubio and an essay by artist Txomin Badiola. Chek it on „shop“ in this web.

Itziar Bilbao Urrutia is an artist, writer and pornographer. She is the creator of The Urban Chick Supremacy Cell and writes the blog Lenceria Femenina. She lives and works in London.

 

 

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